Mijn werkwijze

Al jaren begeleid ik hoogbegaafde kinderen. Hierdoor kan ik goed inschatten welke begeleiding het kind nodig heeft. Mijn werkwijze bestaat altijd uit twee kernzaken: visuele en beeldende materialen en aandacht voor het lichaam.

Beeldend begeleiden

Misschien is het je al opgevallen: ik hou van tekenen. Daarom is dat een groot onderdeel van mijn begeleiding. Je vindt ze in mijn uitleg, ik teken tijdens gesprekken en ook je thuistaken bevatten tekeningen.

Tekeningen helpen je om het beter te onthouden, bovendien helpt het mij om jou een duidelijker beeld te geven over jezelf. Ze zijn namelijk speciaal voor jou gemaakt. De materialen mag je bewaren en kun je vasthouden, waardoor het echt bij jou past en hoort.

Lichaamsgericht

Als hoogbegaafdheidsspecialist werk ik al jaren met reflexintegratie en beweging. Als je wat minder vaardig beweegt, kun je zo weer plezier krijgen in spelen of bewegen. Daarnaast kijk ik als psychomotorisch/sensorisch leer- en gedragsspecialist naar je motorische ontwikkeling als basis voor de algemene ontwikkeling. De reflexen en motoriek zijn namelijk de basis voor allerlei schoolvaardigheden, zoals aandacht, stil kunnen zitten, evenwicht, lezen, rekenen en schrijven. Ook kijk ik specifiek naar de werking van de zintuigen.
Ik zoek naar de oorzaak van je obstakels door naar de motoriek en lichaamshouding te kijken. Na een uitgebreid onderzoek beginnen we met bewegen.

 

 

Image

Begeleidingsgesprekken

Naast bewegen, voeren we ook veel gesprekken. Het doel hiervan is de oorzaak te halen van gedrag. Ik kijk namelijk altijd naar de behoefte achter het gedrag.

Door gesprekken te voeren, komen we er samen achter waar je kracht ligt, en leer je die op de juiste manier in te zetten. Je leert dat je jezelf mag zijn, dat je soms kwetsbaar mag zijn. Daardoor kun jij met zelfvertrouwen de toekomst tegemoet.

Intens

Ik ben me gaan specialiseren in hoogbegaafde kinderen, omdat ik zelf heb ervaren hoe intens en overweldigend de wereld voor hen kan zijn. Ik heb namelijk zelf hoogbegaafde en hooggevoelige kinderen. Doordat ze vaak sneller denken, diep verwerken en anders voelen krijgen ze vaak negatieve feedback. Dat doet mij pijn, want het is zo onterecht.

 Zo voelen ze zich onbegrepen, aanstellerig, verlegen en eenzaam. Terwijl ze een superkracht hebben. Daarom begeleid ik kinderen die vanwege hun hoogbegaafdheid of hooggevoeligheid tegen obstakels aanlopen. Ik wil dat ze zich gezien, geliefd en gehoord voelen. Dat ze weten dat ze niet perfect kunnen zijn en kwetsbaar mogen zijn.

 

Begeleiding

Alle begeleiding doe ik in overleg met de ouders. Maar ik ben er altijd in eerste plaats voor het kind. Alles wat ik doe stem ik af op zijn of haar specifieke behoeftes.

Neem contact op

Image

Voor ouders

Wanneer je kind hoogbegaafd of hooggevoelig blijkt te zijn, kan dat in eerste instantie een opluchting zijn. Je weet eindelijk wat er aan de hand is, je krijgt handvatten om je kind te begrijpen en verder te begeleiden.
Toch voelt het soms alsof het niet genoeg is. Je kind heeft zo’n hoogbewustzijnsniveau, dat het lastig is om hem of haar écht te begrijpen. Terwijl je kind daar duidelijk wel behoefte aan heeft.

Voor scholen

Het kan best lastig zijn om hoogbegaafde kinderen te begeleiden in een traditionele onderwijssetting wanneer dit niet aansluit. Deze kinderen kunnen ‘lastig’ gedrag laten zien wanneer ze niet op de juiste manier worden begeleid. Zo kunnen ze brutaal zijn tegen leerkrachten (pijnlijk eerlijk), er met de pet naar gooien of heftig en emotioneel reageren, op school of thuis.

Voor alle leerlingen

Dat is niet alleen vervelend voor het kind, dat is voor de rest van de klas ook nadelig. Je bent er als leerkracht namelijk voor álle leerlingen, iedereen moet zich gezien voelen.
Gaaf in Beweging biedt begeleiding voor leerkrachten die het lastig vinden met hoogbegaafde kinderen om te gaan. Ik geef veel praktische adviezen en ik houd rekening met de specifieke behoeftes van het kind, de leerkrachten en de school.
Ook verzorg ik samen met mijn collega ‘Dit ben IQ’. Dit is gevestigd in Amersfoort, maar we verzorgen trainingen op maat op locatie.
Vragen kunnen zijn:

  • Hoe voorkom ik dat deze leerling overprikkeld raakt?
  • Hoe kan ik deze leerling ondersteunen bij zijn vaardigheden in denken en doen?
  • Wat kan ik doen om het kind te helpen zich beter te concentreren?
  • Hoe kan ik de tafels op een speelse en actieve manier automatiseren?
  • Waar komt dit gedrag vandaan en hoe kan ik dit in goede banen leiden?
  • Hoe ga ik om trauma’s?

 

Neem contact op

Contactgegevens

Gaaf in beweging

    Nieuw Loosdrechtsedijk 199 a
       1231 KT Loosdrecht

     (06) 55552735

    Kamer van Koophandel nr xxx

    www.gaafinbeweging.nl

    info@gaafinbeweging.nl

Erkend Alternatief Therapeut

Ik val als CAT-therapeut onder Wkkgz-klachtrecht en tuchtrecht bij de Geschilleninstantie Alternatieve Therapeuten (GAT). GAT is een rijks erkende en volledig onafhankelijke Wkkgz geschillencommissie.

Voor meer informatie over mijn klachtenregeling zie: https://gatgeschillen.nl/

Ik werk als CAT-therapeut volgens de richtlijnen van de GAT-beroepscode.

Voor meer informatie zie: https://gatgeschillen.nl/beroepscode/

     GAT2020     CAT2020     Breincentrum fundament